top of page

למה תינוקות מכניסים הכל לפה?

בגיל 5-6 חודשים בערך, כמעט כל דבר שנמצא בהישג ידם של תינוקות נכנס לפה - מפתחות, צעצועים, כפות הרגליים שלהם וכו'. לחקר הפה הזה יש כמה יתרונות/סיבות התפתחותיות:



  • כך תינוקות לומדים לראשונה על העולם הסובב אותם. הם מנצלים את כל החושים שלהם כדי לחוות דברים חדשים, הכוללים את חוש הטעם.

  • הוא מספק "אימון" לשרירים של הפה, ובהמשך הפעוט לומד לנגוס/ללעוס מרקמים שונים. איברי הפה: לשון, השפתיים-לחיים והלסת שלנו לומדים לראשונה לנוע ולעבוד בסינרגיה. בנוסף, באופן זה שרירי הפה מתחזקים לקראת אכילת מזון והשמעת קולות דיבור ככל שתינוקות גדלים.

  • זה מרגיל את הפה לחוות מרקמים ותחושות שונות, מה שמעודד את המעבר למזון מוצק בהמשך. למעשה, כשילדים מראים סלידה ממרקם / בעיות תחושתיות בטיפול באכילה, אחד הדברים הראשונים שנשאל את ההורים הוא אם הילד עבר שלב של חקירה אוראלית. אם הם לא עשו זאת, סביר להניח שנצטרך לעבוד על הפחתת רגישות זו.

  • זו דרך שבה תינוקות לומדים להרגיע את עצמם.


אז לא רק שחקירה אוראלית הינה שלב נורמלי לחלוטין של התפתחות הילדות המוקדמת, אלא שזה גם אחד השלבים שצריך לעודד. הקפידו לתת להם אמצעי בטוח לעידוד ושיפור התחושתיות בפה ופיתוח מיומנויות לעיסה, כגון Baby Grabber או Baby Guitar.



יש לציין, לא כל הילדים עוברים שלב של חקירה אוראלית. ועבור ילדים רבים זה בסדר! אבל, אם לילד יש קשיים במעבר למחית ולאחר מכן למזון מוצק מאוחר יותר, מומלץ להתייעץ עם מטפל באכילה כדי לבדוק אם יש רגישויות בפה ו/או עיכובים מוטוריים בפה.


אם תינוק מתקשה במעבר לשלב ההתנסות במוצקים, נסו לטבול את הנשכנים שלהם במזון טחון כדי להגביר את העניין. אתם יכולים לשפר את העיבוד החושי בדרכים שונות, כגון באמצעות עיסוי חניכיים, או "ליטוף"/"תנועות משיכה" על השפתיים, הלחיים והלשון עם proMini ו/או proPreefer (שניתן גם לטבול בפירה, כפי שמוצג להלן). זה משהו שמומלץ במיוחד לתינוקות עם תסמונת דאון.



כמה זמן נמשך שלב החקירה האוראלית? זה עשוי להשתנות מילד לילד. יש ילדים שימשיכו להכניס דברים לפה שלהם עד לאחר שהם מפסיקים להצמיח שיניים. לחלופין, לפעמים זה יפסיק ואז יתחיל שוב ברגע שמתחילות לבקוע שיניים (מתן גירוי לחניכיים יכול להיות מאוד מרגיע כאשר שיניים חדשות מנסות לבקוע). זה באמת תלוי רק בילד. אז עקבו אחר העדפות שלהם, ותנו להם נשכן בכל פעם שצריך, ותהנו מהזמן המיוחד הזה כי הם תמיד גדלים מהר מדי!


Debbie

Debra C. Lowsky, MS, CCC-SLP



המידע הכלול בבלוג זה מוצע בתום לב ומייצג רק את ההבנה הנוכחית של המחבר לגבי שיטות הטיפול הטובות ביותר. אנא זיכרו כי התוכן המוצג כאן אינו כוללני, ואין לראות בו תחליף להערכה וטיפול אישי על ידי קלינאי תקשורת מוסמך, מרפא בעיסוק או איש מקצוע מיומן אחר. יש לדון בכל רעיון מהבלוג הזה עם איש המקצוע המטפל/ים של ילדך כדי להבטיח שימוש נכון.

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page