top of page

הדרך הנכונה והלא נכונה להאכיל מכפית

האם ידעת שישנה דרך נכונה ולא נכונה להאכיל מכפית? הדרך הלא נכונה, היא כאשר מרימים את היד כלפי מעלה כאשר מוציאים את הכפית מהפה של הפעוט. שיטה זו מובילה לגריפה של המזון באמצעות שיניים, חניכיים ו/או השפה העליונה.




גריפת מזון אינה הדרך הרגילה והטבעית להאכיל פעוט במיוחד עבור אלו עם קשיים בתפקודי פה, מכיוון שהיא אינה מאפשרת לשפתיים לבצע את עבודתן ולהיסגר סביב הכפית. בנוסף, זה אלול לגרום לפעוט להרכין את ראשו לאחור כאשר הוא מנסה "להגיע" אל הכפית שמכוונת כלפי מעלה. ניתן להתרשם מכך מהתמונה שמופיע לעיל וגם מהסרטון שמופיע מטה.


להאכלה מכפית בדרך הנכונה: הניחו את הכפית על גבי הלשון והחזיקו אותה שם, עד שהפעוט סוגר את שפתיו. לאחר מכן, הסירו את הכפית ישר ולאחור מהפה (לא בזווית). הסנטר צריך להישאר ישר ולא להטות את הראש כלפי מעלה. כפי שהאמא מציינת בסרטון, זה מאפשר לפעוט לאכול במקום שיאכילו אותו. בחלק האחרון בסרטון אפשר לראות ממש את שפתיה של הילדה עובדות!




ילדים צריכים לסגור את השפתיים באופן אינסטינקטיבי, אך אם לא, יש כמה דברים שתוכלו לעשות בכדי לסייע למיומנות מוטורית של שרירי הפה:

  1. תנו לזה זמן - אולי תצטרכו לשמור שם את הכפית ולהמתין לרגע לסגירת שפתיים.

  2. ניתן גם ללחוץ מעט על הלשון מעט כדי לעורר את השפתיים להיסגר.

  3. לילדים הסובלים מבעיות תחושה באזור הפה, כפית רוטטת עשויה לעזור ב"לעורר" את הפה או להפחית את הרגישות. ביצוע עיסוי לחניכיים לפני הארוחות (ולאורך כל היום) עשוי לעזור גם כן.

  4. יתכן ותצטרכו לבצע מתיחת שפתיים לפני, כדי לסייע לסגירת השפתיים.



ישנן טכניקות רבות ושונות שתוכלו לנסות למתוח את השפתיים:

  • מתחו בעדינות את השפה העליונה כלפי מטה בעזרת כרית האצבעות (או עם כל האצבע לקבלת קלט נוסף). חזור על השפה התחתונה, מותח אותה בעדינות כלפי מעלה. אתה יכול לעשות זאת גם עם Y-Chew.

  • ציבטו בעדינות את הפילטרום (העור בין האף לשפה העליונה) ונמתח כלפי מטה. בצעו את אותה פעולה על גבי העור, ממש מתחת לאמצע השפה התחתונה, ומתחו בעדינות כלפי מעלה.

  • קרבו את האצבע המורה ואגודל זו על זו. הניחו אותן ממש מתחת לאף ואז מתחו את העור באמצעות האצבעות כאשר הן מתרחקות זו מזו לאורך קו השפתיים. חזרו על אותה פעולה ממש מתחת לשפה התחתונה.

  • עמדו מאחורי הילד והניחו את האצבע המורה מעל השפה העליונה והניחו את האמה (אצבע האמצעית) מתחת לשפה התחתונה. סגרו את האצבעות כמו מספריים כדי לסגור את השפתיים.


המטפל שלך יכול להדריך אתכם בתרגילים אלו. יש לזכור שמתיחת השפתיים לפני שהילד אוכל, עשויה שלא להספיק. התבוננו כיצד הם אוכלים ובמידה ומתקשים בסגירת שפתיים, ניתן לבצע מתיחות שוב.


כמו כן, הקפידו לא להעמיס יותר מדי אוכל על הכפית. לא חפירה! מנות קטנות הן הטובות ביותר. כמות גדולה של אוכל עלולה להיות מציפה ומקשה על תיפקוד הפה. לרשימת כפיות המומלצות להאכלה, לחצו כאן (בקרוב!)


בדרך כלל כשאני רואה או שומעת על הורים שמאכילים בצורה לא נכונה, זה בגלל שהם לא יודעים על הדרך הנכונה, או שהם ממהרים. אז עכשיו, כשאתם יודעים מהי הדרך הנכונה, הקפידו לאפשר את הזמן הנדרש לארוחות. זה לוקח יותר זמן, אבל יהיה פחות אובדן מזון, פחות ריור, והרבה יותר תועלת לתרגול מוטורי של שרירי הפה.


אכילה מהנה!


Debbie

Debra C. Lowsky, MS, CCC-SLP


פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page